dimecres, 18 de febrer del 2009

La cursa per fugir de la crisi


La temporada del motor més convulsa dels últims anys dóna els seus primers passos. Són dubitatius i insegurs però l'espectacle ha de continuar. La crisi ha afectat violentament el món del motor i ha provocat un huracà que ha deixat molt poques escuderies dretes. Una a una han anat caient i autèntics històrics de la gasolina han hagut de deixar la competició a causa dels problemes econòmics. Els patrocinadors redueixen les seves inversions i fins i tot retiren el seu patrocini. Quan s'ha d'apretar el cinturó, les empreses eliminen els costos més superflus.

Els primers de començar han estat els ral·lis. Un campionat desorganitzat i inestable que es manté miraculosament a punt de caure pel precipici. Els organitzadors no saben si tindran ral·lis cada any o no i els equips han anat despareixent fins deixar un panorama desolador. Citroën i Ford són les dues úniques marques que segueixen endavant i la temporada es perfila com un duel entre els dos caps de files: Sebastien Loeb i Mikko Hirvonen.

A la Fòrmula 1, la retallada de costos salvatge propugnada per Bernie Ecclestone no està aconseguint salvar tots els equips. Les innovacions tecnològiques per homogeneïtzar els vehicles i fer-los més barats no han ajudat prou Honda, que s'ha retirat de la competició. Els equips estan patint per adaptar-se a la nova reglamentació i el KERS (un sistema per corregir l'energia cinètica que és clau pel funcionament del cotxe) ja està donant problemes als equips. Es presenta una temporada oberta a qui sigui capaç d'adaptar-se més ràpidament i la incertesa vola sobre la cita de Melbourne, on finalment es veurà on és cada equip.

El motociclisme va ser dels primers en rebre la sotragada de la crisi quan Kawasaki va anunciar la seva retirada del Mundial. Pel que sembla no cal patir per la salud d'aquesta competició, per tant els favorits de l'any passat continuen encapçalant les apostes. Valentino Rossi persegueix altre cop el títol com la primera vegada, Stoner sembla que tornarà a ser competitiu, Pedrosa podria donar el pas definitiu per optar al títol i caldrà veure si Lorenzo és capaç de controlar el seu cap i calmar-se a la pista.

Per últim, el campionat 'outsider' del món de l'automovilisme, l'infravaloradíssim DTM, torna a presentar-se apassionant. Des de fa uns anys, el campionat alemany de turismes és un duel entre Mercedes i Audi quan Opel es va retirar després d'anys d'ostracisme a la meitat de la graella. El DTM és ple de pilots experimentats, gats vells que no dubten a fer qualsevol cosa per endur-se una cursa, barrejats amb joves prometedors que volen saltar a la Fòrmula 1. Dos exemples que convergeixen a l'equip Mercedes oficial: Ralf Schumacher i Paul Di Resta. El primer està acabant la seva carrera esportiva al seu país i el segon és un jove pilot escocès que va irrompre amb una força inusitada al campionat amb un cotxe de l'any anterior davant dels equips oficials. Realment, és un campionat que val la pena.

A més d'això, no es pot deixar de nombrar certàmens com la Fòrmula 3, la GP2, el Mundial de Turismes, les LeMans Series... El món de la benzina és complex i apassionant.